Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus, hakusanatutkimus, avainsana-analyysi – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Yksinkertaisuudessaan avainsanatutkimus on prosessi, jossa selvitetään, millä avainsanoilla tuotteitasi tai palveluitasi, samoin kuin kilpailijoiden, haetaan hakukoneista. 

Miksi avainsanatutkimus on tärkeä?

Avainsanat ovat niitä termejä ja lauseita, joita ihmiset syöttävät hakukoneisiin etsiessään tietoa. Alan tai palvelun sanasto ja termit eivät ole asiakkaille aina itsestäänselvyys, joten haukutermit voivat olla erilaisia kuin äkkiseltään kuvittelisi. Avainsanatutkimus selkeyttää ja helpottaa sekä itse optimointia että tulosten seurantaa, kun tiedämme miten asiakkaat palvelua tai tuotetta etsivät.

Avainsanatutkimuksella tutkitaan, millä termein asiakkaat hakevat tietoa hakukoneista. Avainsana-analyysi selkeyttää ja helpottaa sekä hakukoneoptimointia että tulosten seurantaa, kun tiedämme miten asiakkaat palvelua tai tuotetta etsivät. Tutkimuksen avulla voidaan mitata sivuston sijoittumista halutuille avainsanoille ja seurata sivuston sijoitusta näillä termeillä.

Avainsanatutkimus auttaa onnistumaan myös hakukonemainononnassa. Avainsanatutkimuksessa voidaan selvittää hakusanojen keskimääräinen hinta mainontaa varten. Avainsana-analyysin pohjalta on selkeämpää määritellä, mille avainsanoille on järkevää hakea orgaanista, eli maksutonta näkyvyyttä, ja millä hakusanoilla on järkevää mainostaa. 

Minkälaisia avainsanoja avainsanatutkimuksella haetaan?

Avainsanatutkimuksessa etsitään hakutermejä mm. seuraavilla kriteereillä:

  1. Hakuvolyymi
    Tämä kertoo, kuinka monta kertaa tietyillä avainsanoilla haetaan tietoa kuukausittain. Korkea hakuvolyymi voi tarkoittaa suurempaa liikennettä, mutta se voi myös merkitä kovempaa kilpailua.
  2. Kilpailutaso
    Kilpailutaso mittaa, kuinka monet muut verkkosivustot kilpailevat samoista avainsanoista. Tavoitteena on löytää avainsanoja, joilla on kohtuullinen hakuvolyymi, mutta samalla vähän kilpailua.
  1. Relevanssi
    Avainsanat liittyvät suoraan toimialaan, tuotteeseen tai palveluun. Ne ovat termejä, joita asiakkaasi todennäköisesti käyttävät etsiessään tietoa hakukoneista. Avainsanojen tulee istua sivuston sisältöön luonnollisesti, sillä avainsanojen lisääminen vain optimointitarkoituksessa johtaa usein tönkköön sisältöön ja käyttäjäkokemukseen. Huono käyttäjäkokemus taas vähentää sivustolla vietettyä aikaa, joka laskee sivuston pisteitä hakukoneiden näkökulmasta ja voi vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. 

Miten avainsanatutkimus tehdään? 

Avainsanatutkimus on hyvä aloittaa pohtimalla analyysin ja optimoinnin tarkoitusta – halutaanko sivustolle lisää kävijöitä, näkyvyyttä, myyntiä tai kenties näitä kaikkia. Alla neljä käytännön vinkkiä avainsana-analyysin tekemiseen:

  1. Alkuun perusasioiden kanssa
    Aloita määrittämällä sivustosi ydinaihe tai -alat. Mitä palveluita tarjoat? Mitkä ovat tärkeimmät tuoteryhmäsi? Mitä termejä nousee esiin? Voit listaa alkuun avainsanoja vapaalla kädellä sen mukaan, mitä avainsanoja kuvittelisit asiakkaidesi käyttävän. 
  2. Kilpailijoiden analysointi
    Tutki kilpailijoitasi ja niiden verkkosivustoja. Mitä avainsanoja he käyttävät? Voit käyttää erilaisia työkaluja, kuten Google Keyword Planneria, Ahrefsia tai SEMrushia, saadaksesi lisätietoa kilpailijoidesi käytössä olevista avainsanoista.
  3. Pitkän hännän avainsanat
    Älä unohda pitkän hännän (long tail) avainsanoja. Pitkän hännän avainsanat ovat usean avainsanan yhdistelmiä, fraaseja ja lauseita. Pitkän hännän avainsanoilla hakuvolyymi on yleensä hieman kevyempi, mutta niin on avainsanan kilpailukin, jolloin näkyvyys hakusanalla on helpommin saavutettavissa. Lisäksi mitä pidempi ja tarkempi hakusana, sen osuvampaa liikennettä sen kautta saadaan.  
  4. Seuraa ja päivitä säännöllisesti
    Avainsanatutkimus ei ole kertaluonteinen tehtävä. Hakutrendit muuttuvat, ja uudet kilpailijat saattavat tulla markkinoille. Siksi on tärkeää seurata avainsanojesi suoritusta ja päivittää strategiaasi tarvittaessa.

Avainsanatutkimuksella hyvään alkuun. 

Avainsanatutkimuksen avulla tiedät mitä hakukoneista haetaan, miten sivustosi sijoittuu nyt, ja mitä toimia hakukoneoptimoinnin pohjalle on järkevää tehdä. Suosittelemmekin aina strattaamaan optimointityön avainsanatutkimuksella. 

Merkityksellistä suunnittelua ja kestävää tekniikkaa.

Laadukkaat verkkosivut, visuaalinen suunnittelu ja markkinoinnin tekniset asiantuntijapalvelut saman katon alta, yli 10 vuoden kokemuksella. Olemme kumppani, jonka puoleen voit kääntyä kaikissa markkinoinnin haasteissa.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi ja toiveistasi susette@hellocreative.fi / 0451449844. Olipa asia pieni tai suuri, meiltä uskaltaa ja kannattaa aina kysäistä mielipidettä, ratkaisua tai vinkkiä.

Jätä yhteydenottopyyntö