Milloin on aika tehdä verkkosivujen uudistus?

Verkkosivusto voi olla tehokkain välineesi markkinointiviestinnässä. Laadukkaat verkkosivut tukevat kampanjoita, vahvistavat mielikuvaa yrityksestäsi, auttavat rekrytoinnissa ja muuntavat sivuston kävijät asiakkaiksi.

Verkkosivut tarvitsevat aika ajoin päivitystä ja uudistusta vastatakseen liiketoiminnan tarpeisiin. Kokosimme tähän blogiin muutamia merkkejä, jotka kertovat, että verkkosivujen uudistus tai päivitys saattaisi olla ajankohtainen.

Kuinka usein verkkosivu-uudistus tulisi tehdä?

Sivuston elinkaari riippuu monesti taustalla käytetystä tekniikasta, ja siitä miten sivuston sisältöä on päivitetty ajan saatossa. Verkkosivustoja uudistetaan yleisimmin siksi, että niiden tekninen toteutus, visuaalinen ilme ja sisältö ovat vanhentuneita.

Vaikka vanhat sivut vaikuttavat toimivan ihan hyvin, etenkin vanhentunut tekninen toteutus saattaa hankaloittaa tai pahimmassa tapauksessa estää näkyvyyden hakukoneissa. Myös sivuston toimivuus eri selaimilla ja etenkin mobiilissa on erittäin tärkeää.

1. Verkkosivusto-uudistuksesta on vuosia ja sivusto on vanhentunut

Verkkosivustot on suositeltavaa uusia muutaman vuoden välein jo teknisistä syistä. Verkkosivustoalustat, hakukoneiden algoritmit ja muu tekniikka uudistuvat jatkuvasti, ja tästä syystä myös verkkosivuston tekniikkaa tulee aika ajoin päivittää. Vanhentunut visuaalinen ilme, hankala rakenne tai epäselvä navigointi vaikuttavat asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä, ja voivat jopa saada kyseenalaistamaan yrityksen luotettavuuden.

Olet saattanut jo huomata, että yrityksesi tilanne ja tarpeet ovat muuttuneet huomattavasti, jos viimeisimmästä verkkosivusto-uudistuksesta on kulunut jo useampi vuosi. Tässä vaiheessa kannattaa miettiä tarkasti, miten verkkosivustot vastaavat nykyisiä liiketoiminnan tarpeita, miten ne palvelevat asiakkaita ja tuottavatko ne tulosta.

2. Verkkosivut eivät istu yrityksen brändiin

Brändiuudistuksen yhteydessä on aika päivittää verkkosivustot vastaamaan uutta ilmettä. Verkkosivuston ilmeen uudistaminen brändin uuden typografian, värien ja muiden visuaalisten elementtien mukaiseksi on tärkeää, jotta brändi näyttäytyy yhtenäisesti kaikissa kanavissa. Verkkosivustot ovat yrityksesi käyntikortti ja niiden ilmeen päivittäminen on tärkeä askel brändiuudistuksen toteuttamisessa.

3. Sivuston sisällön hallinta ja päivittäminen hallinta on hidasta ja vaikeaa

Törmäämme usein tilanteisiin, joissa asiakas on tuskastellut sivuston päivitysten kanssa jo valitettavan pitkään. Verkkosivuston alusta tai hallintatyökalu ei ole tuttu, tekniikka on vanhentunutta tai sivustojen sisältöjen päivitykseen tarvitaan joka kerta kehittäjän apua. Uudistuksen yhteydessä asiakas voi itse määrittää, mitä sisältöjä ja elementtejä sivustolla halutaan jatkossa päivittää itse. Ihannetapauksessa verkkosivuston hallinnan ja sisällön päivittämisen tulisi sujua helposti ja nopeasti ilman kehittäjän apua.

4. Verkkosivut eivät ole mobiiliystävälliset

Mobiiliystävälliset verkkosivustot ovat nykypäivän standardi. Yli puolet kävijöistä vierailee sivustoilla mobiililaitteiden kautta, joten niihin kannattaa panostaa toden teolla. Mikäli sivusto ei tarjoa sujuvaa käyttökokemusta eri mobiililaitteilla, kävijät poistuvat nopeasti ja sivuston hakukonenäkyvyys heikkenee. Googlen hakualgoritmit suosivat nykyään mobiiliystävällisiä sivustoja, mikä tarkoittaa sitä, että jos sivustoja ei ole optimoitu mobiilikäyttöön, se voi pudota hakutuloksissa alemmas ja menettää näkyvyyttä ja kävijöitä.

Päivittämällä sivuston mobiiliystävälliseksi varmistetaan parempi käyttäjäkokemus ja parannetaan hakukonenäkyvyyttä. Jos sivustosi ei toimi kunnolla mobiililaitteilla, uudistus on tarpeen jo nyt.

5. Sivuston latausnopeus on hidastunut

Mobiiliystävällisyyden lisäksi sivuston hyvä latausnopeus on erittäin tärkeä ominaisuus niin käyttäjille kuin hakukoneille. Jos sivusto on liian hidas, asiakas poistuu helposti sivulta. Myös hakukoneet havaitsevat pitkän latausajan ja sivustosi voi päätyä alemmas hakutuloksissa. Ajan saatossa sivustoa saattaa hidastaa suuret kuva- tai mediatiedostot, ylimääräiset lisäosat, vanhentunut koodi tai tekniikka.  Myös sivuston sijainti vanhalla palvelimella voi hidastaa latausaikaa, minkä päivittäminen on tärkeä osan sivuston uudistusta. Vanhemmissa sopimuksissa myös hinnat ovat usein korkealla, joten päivityksessä saadaan monta kärpästä yhdellä iskulla.

6. Sivusto ja sen sisältö ei ole ajan tasalla liiketoiminnan kanssa

Heijastaako verkkosivujen sisältö yrityksesi nykyisiä arvoja? Onko sisältö linjassa palvelujen tai tuotteiden kanssa?

Jos verkkosivustolla on heikosti liikennettä, sen sisältö ei heijasta yrityksesi nykytilaa, palveluita tai tuotteita, se ei varmastikaan toimi täydellä teholla myynnillisesti. Tällöin verkkosivuston uudistus tai jatkokehitys on tarpeen. Uudistuksen yhteydessä kiinnitetään huomiota paitsi ulkoiseen ilmeeseen, myös sivuston rakenteeseen, sisältöön ja käyttäjien ohjaukseen. Näin varmistetaan, että verkkosivusto vastaa nykyisiä standardeja ja tukee yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla.

Jos et tiedä mistä aloittaa verkkosivujen uudistuksessa, voit aina kysyä meiltä! Kartoitamme puolestasi, koskevatko haasteesi sivuston hallintaa, tekniikkaa vai käyttäjäystävällisyyttä. Sinun ei siis tarvitse itse tietää, mitä haasteita nykyisillä sivustoillasi on.

 

Merkityksellistä suunnittelua ja kestävää tekniikkaa.

Laadukkaat verkkosivut, visuaalinen suunnittelu ja markkinoinnin tekniset asiantuntijapalvelut saman katon alta, yli 10 vuoden kokemuksella. Olemme kumppani, jonka puoleen voit kääntyä kaikissa markkinoinnin haasteissa.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi ja toiveistasi susette@hellocreative.fi / 0451449844. Olipa asia pieni tai suuri, meiltä uskaltaa ja kannattaa aina kysäistä mielipidettä, ratkaisua tai vinkkiä.

Jätä yhteydenottopyyntö