10 olennaista verkkoanalytiikan mittaria

Analytiikka on keskeinen osa kaikkea liiketoimintaa verkossa. Yksinkertaisuudessaan se tarkoittaa datan keräämistä ja sen hyödyntämistä esimerkiksi palveluiden, mainonnan ja käyttäjäkokemuksen parantamisessa.

Miksi tämä on tärkeää? Datan avulla voimme mitata mainonnan tehokkuutta, paljastaa potentiaaliset ongelmakohdat ja auttaa kehittämään palveluita. Lisäksi analytiikka auttaa asiakasprofiilien luomisessa mainonnan ja myynnin tueksi.

Kokosimme kymmenen olennaista mittaria verkkoanalytiikan hyödyntämiseen:

  1. Liikenteen mittaus:
    Seuraamalla sivustosi kävijämääriä, niiden alkuperää ja sivuston käyttötapoja, voit saada arvokasta tietoa siitä, kuinka käyttäjät vuorovaikuttavat sivustosi kanssa. Ymmärtämällä liikennettä voit kohdentaa resurssejasi tehokkaasti.
  2. Ongelmien havaitseminen:
    Analytiikka voi paljastaa palvelusi heikot kohdat. Esimerkiksi, jos huomaat, että suuri määrä kävijöistä jättää sivustosi tietyllä sivulla, se voi osoittaa ongelman, joka vaatii korjausta. Ongelmien tunnistaminen on askel kohti parempaa käyttäjäkokemusta.
  3. Markkinointikampanjoiden seuranta:
    Seuraamalla markkinointikampanjoidesi suorituskykyä voit selvittää, mikä toimii ja mikä ei. Analytiikka auttaa optimoimaan kampanjasi, jotta voit saavuttaa parempia tuloksia kustannustehokkaasti.
  4. Kohderyhmän kartoitus:
    Analytiikka auttaa sinua löytämään tärkeimmän kohdeyleisösi, eli ihmiset jotka reagoivat aktiivisimmin mainontaan ja brändiisi.
  5. Verkkosivun parannus:
    Analytiikan avulla voidaan mitata sivuston käyttökokemusta, vahvuuksia ja heikkouksia, ja seurata sivuston jatkokehityksen tai optimoinnin tuloksia.
  6. Konversio-optimointi:
    Konversioaste mittaa, kuinka suuri osa sivuston kävijöistä suorittaa halutun toiminnon, kuten ostoksen tekemisen tai yhteydenoton. Konversio-optimointi tarkoittaa näiden prosenttiosuuksien parantamista, mikä voi kasvattaa liikevaihtoa. Analytiikan avulla voit parantaa verkkosivujesi konversioastetta ja saavuta tavoitteesi.
  7. Mainonnan tehokkuus:
    Seuraa miten mainoksesi vaikuttavat ja paranna niiden tehokkuutta. Tämä säästää aikaa ja rahaa, kun voit tunnistaa tehottomat mainosmuodot ja keskittyä parhaisiin.
  8. Tavoitteiden määrittäminen:
    Data tarjoaa selkeän perustan tavoitteiden asettamiseen. Analytiikan avulla voit seurata tavoitteita ja näet käytännössä miten erilaiset toimet vaikuttavat esimerkiksi tunnettuvuuteen, myyntiin ja kaikkeen liiketoimintaasi.
  9. Mahdollisuuksien tunnistaminen: Analytiikka voi auttaa löytämään uusia mahdollisuuksia ja suuntia liiketoiminnallesi. Ehkä voit laajentua uusille markkinoille tai tarjota uusia palveluita nykyisille asiakkaille.
  10. Aloita käden käänteessä: Analytiikkaa voit seurata esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Asentaminen on vaivatonta ja se tarjoaa nopeasti kattavan kuvan sivustosi käyttäjistä ja liikenteestä.

Tarvitsetko apua verkkoanalytiikassa?

Haluaisitko kerätä ja hyödyntää verkkoanalytiikkaa tavoitteidesi saavuttamiseksi? Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan analytiikan mahdollisuuksista – autamme mielellämme mittareiden suunnittelussa, datan visualisoinnissa ja siinä, kuinka voimme analytiikan avulla auttaa liiketoimintaasi menestymään verkossa.

Merkityksellistä suunnittelua ja kestävää tekniikkaa.

Laadukkaat verkkosivut, visuaalinen suunnittelu ja markkinoinnin tekniset asiantuntijapalvelut saman katon alta, yli 10 vuoden kokemuksella. Olemme kumppani, jonka puoleen voit kääntyä kaikissa markkinoinnin haasteissa.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi ja toiveistasi susette@hellocreative.fi / 0451449844. Olipa asia pieni tai suuri, meiltä uskaltaa ja kannattaa aina kysäistä mielipidettä, ratkaisua tai vinkkiä.

Jätä yhteydenottopyyntö